Siirry pääsisältöön

Lelussa vieraillut tietokirjailija Lilly Korpiola korostaa jokaisen vastuuta somessa - kulttuuriälykkyyttä


Maanantaina 23.4.2018 koulupäivä keskeytyi joidenkin ryhmien osalta, jotka saivat ottaa osaa erikoislaatuiseen tilaisuuteen, kun suomalainen tietokirjailija, median ja viestinnän asiantuntija sekä tuottaja Lilly Korpiola vieraili koulussamme Leppävaarassa. Korpiola kirjoitti vuonna 2011 Hanna Nikkasen kanssa teoksen Arabikevät, joka oli vuoden Tieto-Finlandia-palkintoehdokkaana. Hän on myös toiminut elokuvatuottajana ja tutkinut sosiaalista mediaa ja sen vaikutusta yhteiskuntaan ja asemaa nyky-yhteiskunnassa.
Koulussamme Korpiola ei kuitenkaan vieraillut kirjailijan tai tuottajan tai edes tutkijan roolissa. Sen sijaan hän laittoi jalkaansa puhujan kengät ja piti varsin kattavan ja sivistävän esityksen koko maailmaa yhdistävästä mediayhteiskunnasta. Esityksessään Korpiola toi esille sosiaalisen median aseman ja vaikutusvallan nyky-yhteiskunnassa, sekä sosiaalisen median huonot ja hyvät puolet käyttäen apunaan konkreettisia esimerkkejä ja omaa loputtomalta tuntunutta tietoisuuttaan asioista.
Hän ei kuitenkaan pitänyt tavanomaista puhetta sosiaalisen median vaaroista ja sen varovaisesta käytöstä, vaikka puheessaan niihin viittasikin. Toisin kuin kukaan muu, joka on puhunut samankaltaiselle yleisölle sosiaalisesta mediasta näin laajalti, Korpiola ei vaivautunut kaunistelemaan mitään asioita. Koko esityksensä ajan Korpiola tuntui muistuttavan ihmisiä sosiaalisen median positiivisista piirteistä ja sosiaalisen median vaikutusvallasta, joka pystyy muuttamaan halutessaan maailmaa, kuten ovat osoittaneet myös viime vuoden sisällä sosiaalisessa mediassa vaikuttaneet poliittiset liikkeet kuten Black Lives Matter ja Me Too, joihin Korpiola esityksessään viittasi.
Vaikka Korpiola toikin esityksessään erittäin selvästi ja hyvin julki sosiaalisen median ja mediayhteiskunnan synkät ja huonot puolet, hän myös ohjeisti esityksessään nuoria käyttämään vaikutusvaltaansa ja yksityisiä foorumejaan ja sosiaalisen median tilejään positiivisiin asioihin. Korpiolan puhe oli näin ollen hyvin suunnattu nuorista lukioikäisistä koostuvalle yleisölle. Tähän  kaikkeen liittyy myös kulttuuriälykkyyden taito, kyky ymmärtää erilaisia kulttuureja ja ihmisiä ja reaogoida esimerkiksi somessa nouseviin kohuihin suhteellisuudentajuisesti ja eettisesti perustellulla tavalla. Tätä Korpiola toivoisi kaikkien kehittävän.
Esityksessään Korpiola huomautti usein etenkin siitä, että meidän nyt 2018 lukiota käyvien nuorten sukupolvi on ensimmäinen, joka on näin laajoin mittasuhtein mukana internetissä ja sosiaalisessa mediassa eikä kukaan tiedä kuinka se vaikuttaa ja on vaikuttanut meihin ja meidän elämäämme, mutta toisin kuin monet muut Korpiola tuntui näkevän internetin läsnäolon hyvänä muutoksena ihmisten elämässä. Ehkä perinteiset painetut kirjat ovat monien nuorten kohdalla painuneet unholaan, mutta niiden tilalle on tullut jotain vaikutusvaltaista, joka voi oikeissa käsissä ja oikealla tavalla käytettynä ohjata maailman kohti positiivisia muutoksia.
Nea Väänänen

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Opintomatka Shanghaihin, Kiinaan 7.-15.4.2018

Nihao!

Leppävaaran lukion oppilaat ja opettajat tekivät viikon mittaisen opintomatkan ystävälukiollemme Shanghaihin, Kiinaan. Ystävälukio on nimeltään Luhang Senior High School, ja se sijaitsee Shanghain New Pudongin alueella. Lukio on perustettu vuonna 1944 ja se antaa yleissivistävää koulutusta paikallisille nuorille.

Meidät otettiin lukiossa sydämellisesti vastaan ja olimme vaikuttuneita meille osoitetusta vieraanvaraisuudesta. Pääsimme seuraamaan lukion opetusta eri aineissa, kuten liikunnassa, taideaineissa, fysiikassa ja äidinkielessä. Erityisesti vaikutuimme paikallisten nuorten korkeasta osaamisen ja ahkeruuden tasosta.

Oppilaamme pääsivät asumaan viikon ajan kiinalaisissa isäntäperheissä ja näin tutustumaan arkielämään Shanghailaisissa perheissä. Oppilaat tekivät monia kiinnostavia havaintoja, mutta kaksi nousi ylitse muiden: vieraanavaraisuus ja opiskelijoiden ahkeruus.

Suureksi iloksemme ja ihastukseksemme oli yhteistyömme kunniaksi järjestetty kultturi-juhla, joka koostui …
Rehtori Ismo-O. Kjäldman


Tervehdys jokaiselle

Opiskelu lukiossa on aina ollut erilaista kuin peruskoulussa. Vaatimustaso on korkeampi ja ylioppilaskirjoitusten lähestyminen tuntuu taustalla jokaisena koulupäivänä.

On kuitenkin eräs seikka, joka on yhtäläinen niin perusopetuksessa kuin lukiossa. Koulun perustehtävä edelleenkin on opetus ja kasvatus. Sellaisten tietojen ja taitojen hankkiminen ja omaksuminen, joita tulevaisuus edellyttää: tiedollisia, taidollisia ja asenteellisia. Vaikka meillä ei ole kristallipalloa tulevaisuuden näkemistä varten, niin on kuitenkin asioita, joiden osaaminen on tulevaisuudessa merkityksellistä.

Ajattelen, että ne trendit, joiden hallintaa nuoret ainakin tarvitsevat tulevaisuudessa, ovat digitalisuus, kestävä kehitys ja kansainvälisyys.

Digitalisuus ei ole pelkästään sähköisten välineiden teknisen käytön hallintaa, vaan se on ennen kaikkea tiedon hankkimista, jäsentämistä, muokkaamista ja omaksumista. Tulevaisuudessa tarvittavan kriittisen medialukutaidon…
Satu Vesala 12.3.2018

Kirjoittamisesta

Vaikka nykypäivänä raapustus paperille on suurimmaksi osaksi muuttunut näppäilyksi näppäimillä, samasta ajatusten välittämisestä kirjoittamisessa on edelleen kysymys. Kieli ja sanat haastavat ajattelemaan, ja kirjoittaminen auttaa jäsentämään maailmaa. Kirjoittamisen merkitys on vain korostunut, kun niin suuri osa viestinnästä tapahtuu nykyään sähköisin välinein. Kuten muutkin taidot, kirjoittamisenkin taito kehittyy harjoittelemalla: kirjoittamaan oppii kirjoittamalla. Kirjoitustaito ei ole vain kieliopin hallintaa (sitäkin kyllä tarvitaan) vaan ennen kaikkea ajatusten hallintaa. On tärkeää, että ajatuksemme välittyvät niin kuin tarkoitimme. Siis kirjoita ja anna sanoille mahdollisuus!

Tervetuloa kaikki halukkaat kirjoittamaan Lelun blogia itseä kiinnostavista aiheista!